Curierul Fiscal nr. 1/2024 vine cu noi articole, ce conțin o analiză legislativă, fiscală și economică a dispozițiilor aplicabile taxei pe carbon, incidente inclusiv în perioada tranzitorie. De asemenea, sunt abordate aspecte jurisprudențiale esențiale în constatarea unei fraude fiscale și probleme legate de educația fiscală a cetățenilor români. 

Considerăm că acest număr are o deosebită importanță pentru practicieni, care se confruntă cu modificări legislative în domeniul fiscal din ce în ce mai des.

 

Ce caracterizează acest număr al revistei?

Teme de interes

Articolele acestui număr al revistei prezintă teme de interes fiscal și economic, împărțite în trei domenii (Impozite indirecte, Impozite directe și Educație fiscală). Ne propunem să oferim cititorilor răspunsuri pentru întrebările ce țin de modificările legislative, referitoare la instituirea unui mecanism de ajustare a carbonului la frontieră, elementele ce trebuie analizate pentru constatarea unei fraude fiscale și măsurile care trebuie adoptate pentru promovarea educației fiscale.

Colectiv de 5 autori

Cadre didactice și, deopotrivă, practicieni pun la dispoziție toate cunoștințele lor în domeniu pentru analiza temelor de interes economic și fiscal. O astfel de analiză este necesară pentru înțelegerea unor aspecte de noutate sau care au suferit numeroase modificări.

Public țintă divers

Sperăm ca lucrările din prezentul număr să constituie un important punct de sprijin atât pentru teoreticienii, cât și pentru practicienii din domeniul fiscal și economic.

3 articole, un ghid și 30 de întrebări

În paginile revistei, veți regăsi 3 articole și un ghid care oferă răspunsuri la 30 de întrebări importante, în legătură cu teme de actualitate.

  1. Care este ponderea TVA în totalul veniturilor fiscale colectate la Bugetul de Stat?
  2. Ce elemente trebuie verificate în vederea constatării fraudei fiscale?
  3. Ce importanţă are analiza jurisprudenţei CJUE şi a ICCJ, din perspectiva constatării fraudei fiscale?
  4. Ce loc ocupă România în clasamentul furnizat de Comisia Europeană, prin raportare la criteriul VAT GAP?
  5. Ce forme de fraudă fiscală există?
  6. Care sunt condiţiile stabilite de CJUE pentru existenţa fraudei fiscale?
  7. Cui îi incumbă sarcina probei în dovedirea fraudei fiscale?
  8. Ce obligații au autorităţile statului în materia fraudei fiscale?
  9. Care este nivelul educației financiare în România?
  10. Ce contribuții sunt înregistrate la nivel global în sfera educației fiscale?
  11. Ce implicații se conturează în sfera politicilor publice?
  12. Care este atitudinea cetățenilor români față de obligativitatea plăţii impozitelor?
  13. Cum poate fi informată populația?
  14. Care este legătura dintre nivelul educaţiei şi evaziunea fiscală?
  15. Care sunt cunoștințele cetățenilor români cu privire la sistemul fiscal?
  16. Care este domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/956?
  17. Care este termenul-limită pentru raportările în sistemul informatic CBAM?
  18. Ce reprezintă certificatele CBAM?
  19. Ce trebuie să conțină declarația CBAM?
  20. Ce factori trebuie avuți în vedere de autorităţi în determinarea cuantumului penalităţii pentru nerespectarea obligației de raportare?
  21. Care este scopul sistemului naţional de facturare electronică RO e-Factura?
  22. În ce termen trebuie transmise facturile în sistemul naţional de facturare electronică?
  23. Ce este o factură electronică?
  24. Cum se va implementa sistemul național de facturare electronică?
  25. Ce constrângeri sunt aplicate la crearea facturilor electronice?
  26. Ce cerințe formale trebuie respectate pentru crearea facturilor electronice?
  27. Se poate trimite un fișier PDF ca factură electronică?
  28. Se pot trimite fișiere diferite de tipul xml prin intermediul sistemului RO e-Factura?
  29. Trebuie utilizat un program special pentru a crea factura electronică?
  30. Ce fel de cerințe de conținut trebuie respectate pentru a crea o factură electronică?

Revista Curierul Fiscal nr. 1/2024 este disponibilă în format integral și în Biblioteca juridică online legalis.