Coșul de cumpărături este gol.
în fața numeroaselor lucrări de drept penal apărute în ultima vreme se naște întrebarea dacă era necesar un nou curs de drept penal, partea specială și dacă da, care este contribuția acestuia la îmbunătățirea doctrinei actuale?
Considerăm că lucrarea de față se particularizează prin câteva trăsături rezultate îndeosebi din experiența îndelungată a autorilor. Astfel, pornind de la constatarea făcută la prelegeri că, după prezentarea conținutului normativ al infracțiuni, unii studenți nu-și pot reprezenta nicidecum aspectele practice ale acesteia, am redat o speță din practica judiciară, iar acolo unde asemenea fapte nu au existat, am redat un exemplu imaginar. în explicațiile ulterioare asupra conținutului infracțiunii, studenții pot face apoi corelații și asociații atât cu privire la aspectele teoretice cât și a celor practice.
Am pornit de la ideea, subliniată de altfel în doctrină că, deși în sistemul juridic românesc jurisprudența nu creează reguli de drept, ea le determină deseori și le exprimă în modul cel mai sintetic.
în elaborarea cursului "Drept penal, partea specială" am ținut seama nu numai de lucrările juridice fundamentale -tratatele propriu-zise - în materia dreptului penal, partea specială, elaborate în principal la Institutul de Cercetări Juridice, ci de toate cursurile apărute până în prezent, uneori de autori mai puțin cunoscuți, dar nu mai puțin valoroși. în același timp, am consultat ultimele lucrări apărute în această materie în Franța (îndeosebi după adoptarea noului Cod penal din 1994), Italia, Spania, Elveția, Germania, în ideea de a oferi studenților surse actuale de informare și documentare în materia părții speciale a dreptului penal și de a-i obișnui cu tendința existentă în Europa, de unificare comunitară a instituțiilor de drept penal.
Am considerat necesar să încheiem examinarea conținutului unei infracțiuni cu precizări privind unele aspecte generale referitoare la plângerea prealabilă sau urmărirea din oficiu, după regulile stabilite în Codul de procedură penală.
Am renunțat - pe cât a fost posibil - la teoretizările excesive, fără a scădea conținutul științific al cursului, pornind de la ideea că majoritatea studenților se pregătesc pentru a acționa pe tărâmul practicii judiciare și al aplicării normelor de drept.
în final, am considerat de datoria noastră să facem unele propuneri de lege ferenda. Primind aceste semnale, studenții vor putea să urmărească discuțiile parlamentare, să-și confrunte propriile lor opinii cu cele rezultate din aceste dezbateri, pentru a înțelege mai bine originea, evoluția și esența unor instituții ale dreptului penal.
Totodată, ne-am preocupat de impactul produs în practica judiciară de unele soluții adoptate de Curtea Constituțională și unele hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului, subliniind necesitatea modificării conținutului normativ al infracțiunilor vizate cu spiritul acestor hotărâri.
Prin întregul său conținut, cursul "Drept penal, partea specială" are menirea de a contribui la înțelegerea și aplicarea corectă a dispozițiilor părții speciale a dreptului penal, la interpretarea lor unitară, la găsirea soluțiilor corespunzătoare pentru diversele situații care inevitabil apar în practica judiciară.
Autorii