Coș de cumpărături

0 prod. - 0,00 RON

Coșul de cumpărături este gol.

Contracte și obligații comerciale

Autor(i) Gheorghe Piperea

ISBN: 978-606-18-0816-8
Număr pagini: 904
Coperta: Cartonată
Tip publicaţie: Handbook
Cod produs: 7914
Cod UJMag: 11502
Data apariției: 08.01.2019
Format carte: Format X4
Disponibilitate: În stoc
Editura: C.H. Beck
Colecția: Beck Handbook

Fișiere atașate:
Preț redus: 284,05 RON Preț: 299,00 RON

Reducere: 5%

În stoc

SCURTA DESCRIERE

Ghid de evitare a ambiguităților și a confuziei generate de legislația schimbătoare și practica judiciară neunitară.

Despre lucrare

Raporturile juridice de drept comercial au un specific aparte, care le fac imposibil de înglobat în dreptul civil. Presupun continuitate, întrucât comerțul presupune continuitate. Metoda dreptului civil, care analizează raportul juridic în mod individual și insularizat, este improprie faptului economic, care se relevă ca un complex de acte juridice, fapte juridice sau operațiuni materiale ale comerciantului. Raporturile juridice de drept comercial presupun, de asemenea, echilibru, atât la nivelul intrinsec al sursei lor (contract, act juridic unilateral sau fapt juridic), cât și, mai ales, la nivelul portofoliului de creanțe și de datorii corespondente, comerciantul fiind nu numai participant frecvent la grupuri de contractanți sau la grupuri de entități care acționează coordonat, ci și element al unei structuri de tip matriceal care reunește și pune în relație de interdependență toți actorii pieței relevante pe care activează.
De aceea, lucrarea analizează vânzarea cu plata în rate, vânzarea on-line, vânzarea unei afaceri, contractul de furnizare, cesiunea unui portofoliu de creanțe, antrepriza de construcții, închirierea de active comerciale, comisionul, expediția, agenția, depozitul bancar sau facilitatea de credit etc., dar și contractul de report, contractul de cont curent, administrarea bunurilor altora etc., având în vedere contextul și specificul lor în activitățile de comerț, nu trăsăturile lor civile.
Pe aceeași linie de argumentație sunt privite alte instituții juridice, precum răspunderea juridică sau dinamica și stingerea obligațiilor comerciale, decelându-se cu acuratețe diferențele față de dreptul civil și profilul raporturilor comerciale, dominate de cu totul alte imperative. Dreptul comercial trebuie să se adapteze permanent, din mișcare, evoluțiilor economice, sociologice și, mai ales, celor care privesc psihologia individuală sau de grup a celor care fac achiziții comerciale. Contractele consumatorilor au devenit iraționale (emoționale) sau oligo-raționale, iar Codului civil, un cod care pune la baza deciziei de a contracta libertatea și rațiunea, îi este complet străină această realitate a lumii în care trăim.

Viziunea autorului

După intrarea în vigoare a actualului Cod civil, s-a acceptat îndeobște că obligațiile și contractele comerciale au fost oarecum „dizolvate” în dreptul civil. A fost o greșeală, întrucât raporturile juridice de drept comercial au un specific aparte, imposibil de înglobat în dreptul civil, iar activitatea comercianților se exercită atât prin contracte obiectiv comerciale, cât și prin acte juridice civile care capătă caracter comercial subiectiv, prin raportare la întreprinderea comerciantului. În plus, prin raportare la domenii emergente ale dreptului, cum sunt insolvența, concurența și protecția consumatorilor, dreptul comercial impune o analiză interdisciplinară, holistică, de natură a privilegia echilibrul contractual, continuitatea afacerii și stabilitatea pieței.
Unul dintre scopurile adiacente ale lucrării este acela al construcției unei motivații necesare adoptării unui nou Cod comercial integrator, pornind de la constatarea că ascunderea obligațiilor și contractelor comerciale în Codul civil, în vederea construcției unui iluzoriu sistem monist, de așa-zisa unitate a dreptului privat, a fost un experiment eșuat.

Recomandare: Protecția consumatorilor în contractele comerciale

Din cuprins

  • conceptul și izvoarele obligațiilor comerciale 
  • conceptul contractului sinalagmatic și pilonii construcției contractuale 
  • formarea contractului comercial sinalagmatic
  • echilibrul contractual
  • opozabilitatea contractelor comerciale
  • vânzarea și celelalte contracte comerciale
  • răspunderea civilă delictuală a comerciantului
  • dinamica și stingerea obligațiilor comerciale
  • procedura insolvenței persoanelor fizice

Puncte forte

  • ordonează materia în funcție de evoluțiile legislative și jurisprudențiale recente
  • operează distincții de doctrină fundamentale și interpretări precise ale jurisprudenței în materie
  • individualizează specificul raporturilor comerciale față de cele civile
  • tratează în mod extins contractele comerciale
  • reprezintă un ghid de evitare a ambiguităților și a confuziei generate de legislația schimbătoare și practica judiciară neunitară

Despre autor

Gheorghe PIPEREA este profesor dr. al Facultății de Drept din cadrul Universității din București, partener coordonator al SCA „Piperea & Asociații”.

Te-ar putea interesa și
Loading...
Vă rugăm, așteptați...